Het verhaal van Jan Lormans: Deelnemer van het Stadsleerbedrijf bij Perron 3

In de voormalige bibliotheek in Brouwhuis zit Perron 3 gevestigd. Beter bekend als het Leger des Heils. Perron 3 is een wijkcentrum waar verschillende activiteiten plaatsvinden. Zo is er een tweedehands kledingwinkel maar ook een huiskamer waar gezellig een kop koffie gedronken kan worden. In die huiskamer is een bekend gezicht. Jan Lormans, 69 jaar oud is via het Stadsleerbedrijf bij Perron 3 terecht gekomen. Daar maakt hij graag een praatje met de mensen die binnenkomen wandelen. Achter deze goedlachse Jan schuilt een bijzonder verhaal.

Jan draagt vanaf dat hij drie jaar oud is een bijzondere eigenschap met zich mee, hij is namelijk volledig blind. Via zijn coach Koen van het Stadsleerbedrijf kwam Jan bij Perron 3 terecht. Daar luistert hij naar de verhalen van mensen, praat hij met ze en waar het kan, helpt hij ze ook. Dat is niet alleen voor de bezoekers van Perron 3 fijn maar ook voor Jan zelf. “In het begin had ik er moeite mee om contact te leggen met mensen. Maar die vaardigheid heb ik nu ook onder de knie.” Naast zijn werk voor Perron 3 heeft Jan een droom die hij, met hulp van het Stadsleerbedrijf, aan het realiseren is.

 

Juridisch adviseur

Op dit moment is Jan bezig met een opleiding tot Juridisch Administratief Dienstverlener. “Daar ben ik dit jaar mee gestart en ben bezig om daar praktijkervaring in op te doen”, legt hij uit. Van thuis uit wil Jan een praktijk op gaan starten om mensen te helpen met hun juridische problemen.

Kennis opdoen voor zijn opleiding vormt voor Jan, ondanks zijn handicap, geen probleem. De MBO opleiding maakt veel gebruik van kennis uit boeken wat dus niet altijd voordelig is voor Jan. Maar met de technologische vooruitgang heeft Jan daar een oplossing voor gevonden. “Via de laptop wordt de stof voor mij voorgelezen. Dan kan ik ook aantekeningen maken en zo leer ik alles wat ik moet weten om mijn werk te kunnen doen.”

Relevante nieuwsberichten


"Ik help mensen met wat ze zelf niet meer kunnen doen. Ik doe het voor die mensen, maar ook een beetje voor mezelf. Ik heb hier contact met anderen en ik kan met hen praten".
- Fatima, deelnemer Zorg- en gemaksdiensten